Over 2Horizons
Visie van 2Horizons
Yggdrasil is een LARP waar we de nadruk leggen op historie en dat aanvullen met mythologie. Onderdeel zijn van het bestaan in die tijd staat centraal. Zo leggen wij de nadruk op het leven en de arbeid in de tijd van de Vikingen en proberen we ingewikkelde vechtsystemen te vermijden. Als fundering voor Yggdrasil hebben wij het dagelijks leven en daarbovenop komen dingen zoals machtsverhoudingen, vijanden, vechten en mythologie. De basis is dus het dagelijks leven uitspelen, zoals het zorgen voor je eten en drinken, het uitspelen van een beroep en het laten zien van de cultuur van de Vikingen en de Balten. Door dit soort elementen komt de wereld echt tot leven.
Yggdrasil heeft ook een mythologische setting is, zorgt er ook voor dat het begrip magie anders ingevuld wordt dan je zou verwachten. Magie is iets spiritueels en alleen völva’s, priesters of druïden kunnen magie – in welke vorm dan ook - uitoefenen. In de wereld lopen ook mythologische wezens rond en het kan zijn dat je er eentje ontmoet. Dit is een bijzondere ontmoeting, en jouw karakter heeft het waarschijnlijk ook nog nooit meegemaakt. Mythologie is dan ook meer een beleving, dan dat het een speelbaar element is in Yggdrasil.
Over het algemeen zijn er twee soorten plot (het verhaal waar de spelers mee spelen) te onderscheiden in het evenement. Het eerste soort plot is het verhaal dat we de spelers bieden. Dit bestaat uit gebeurtenissen en personen die de spelers tegenkomen en waar de spelers zelf en vrij op kunnen reageren. De spelers hebben dus de vrijheid om zelf te kiezen wat ze met een bepaald stuk plot doen. Ze kunnen er vol op in gaan, maar ze kunnen het ook links laten liggen. Een handelaar die de spelers kan helpen om bijvoorbeeld aan een belangrijk handelswaar te komen die ze nodig hebben, kan misschien helemaal niet zo belangrijk zijn in de ogen van de spelers. Dat handelswaar komt dan ook niet in het spel op dat moment en dat kan ervoor zorgen dat de spelers in narigheid komen. Het is dus een (onbewuste) keuze geweest van de spelers, maar door de vrijheid die ze hebben gaan wij zo’n stuk plot ook niet aan de spelers opdringen.
Het tweede soort plot is kort plot, dit zijn stukjes plot die eigenlijk alleen maar bestaan uit kleine taakjes en vragen die de figuranten het spel in brengen. Hierbij kan je denken aan een bakker wiens meel is gestolen, of twee broers die een boerderij willen bouwen en komen vragen om bouwmateriaal. Dit soort plot is bedoeld om meer invulling en stimulans te geven aan het dagelijks leven dat wij graag als basis hebben van Yggdrasil. Maar ook hierbij is het aan de spelers of ze hier iets mee doen. Als ze de twee broers niet helpen dan gaan de twee broers ergens anders zoeken voor hulp, maar als ze die hulp wel bieden dan kunnen ze interactief spel hebben waarbij ze een paar onderdelen van het dagelijks leven meekrijgen.
Yggdrasil heeft ook een mythologische setting is, zorgt er ook voor dat het begrip magie anders ingevuld wordt dan je zou verwachten. Magie is iets spiritueels en alleen völva’s, priesters of druïden kunnen magie – in welke vorm dan ook - uitoefenen. In de wereld lopen ook mythologische wezens rond en het kan zijn dat je er eentje ontmoet. Dit is een bijzondere ontmoeting, en jouw karakter heeft het waarschijnlijk ook nog nooit meegemaakt. Mythologie is dan ook meer een beleving, dan dat het een speelbaar element is in Yggdrasil.
Over het algemeen zijn er twee soorten plot (het verhaal waar de spelers mee spelen) te onderscheiden in het evenement. Het eerste soort plot is het verhaal dat we de spelers bieden. Dit bestaat uit gebeurtenissen en personen die de spelers tegenkomen en waar de spelers zelf en vrij op kunnen reageren. De spelers hebben dus de vrijheid om zelf te kiezen wat ze met een bepaald stuk plot doen. Ze kunnen er vol op in gaan, maar ze kunnen het ook links laten liggen. Een handelaar die de spelers kan helpen om bijvoorbeeld aan een belangrijk handelswaar te komen die ze nodig hebben, kan misschien helemaal niet zo belangrijk zijn in de ogen van de spelers. Dat handelswaar komt dan ook niet in het spel op dat moment en dat kan ervoor zorgen dat de spelers in narigheid komen. Het is dus een (onbewuste) keuze geweest van de spelers, maar door de vrijheid die ze hebben gaan wij zo’n stuk plot ook niet aan de spelers opdringen.
Het tweede soort plot is kort plot, dit zijn stukjes plot die eigenlijk alleen maar bestaan uit kleine taakjes en vragen die de figuranten het spel in brengen. Hierbij kan je denken aan een bakker wiens meel is gestolen, of twee broers die een boerderij willen bouwen en komen vragen om bouwmateriaal. Dit soort plot is bedoeld om meer invulling en stimulans te geven aan het dagelijks leven dat wij graag als basis hebben van Yggdrasil. Maar ook hierbij is het aan de spelers of ze hier iets mee doen. Als ze de twee broers niet helpen dan gaan de twee broers ergens anders zoeken voor hulp, maar als ze die hulp wel bieden dan kunnen ze interactief spel hebben waarbij ze een paar onderdelen van het dagelijks leven meekrijgen.